Slaapstoornis RMD

Deze pagina is toegewijd aan het onderwerp slaapstoornissen die sommige mensen ervaren. Deze stoornissen zijn bekend onder verschillende namen: Jactatio corporis – Jactatio capitis – wiegen – (hoofd)rollen. Voor die mensen is deze pagina opgezet om meer antwoorden te vinden, inzicht te geven over het onderwerp en ook te helpen een manier te vinden om van de symptomen af te komen.

Ik ben ervaringsdeskundige op het gebied van hoofd rollen/wiegen sinds mijn jonge kind-tijd. Het ging niet vanzelf over. Dat is wat de huisarts vertelde en wat ik in diverse online video’s door specialisten hoor zeggen. Ook hoor ik dit van mensen die mij benadert hebben.
Bij de vele mensen die ik inmiddels gesproken heb met RMD (volwassenen 30+) gaat het niet over. Het kan zelfs erfelijk zijn en daar wordt niet over gesproken zover mij bekend is.
Ik heb er aan moeten werken. Er is hoop want ik slaap nu al meer dan 20 jaar goed en rustig.
Zo nu en dan komt het in vlagen terug maar dan weet ik wat ik kan ondernemen om dit weer op te lossen om rustig te kunnen slapen.

Wat zijn volgens mij oorzaken?

  • Tekort aan vitaminen (b)
  • Overprikkeling door onrust in het lichaam en hoofd (veel denken) door spanningen, stress en angsten.
  • Teveel energie opbouw in het lichaam wat niet kan afvloeien. -> Goede aarding mist en goede doorstroming van energie in het lichaam.
  • zenuw beknelling in het lichaam / scheve wervel in nek of onderrug.
  • Voeding.
    • Te weinig voedingstoffen waardoor het lichaam en met name zenuwstelsel wordt overbelast.
    • Voeding dat ons lichaam niet goed verwerken kan of uit balans brengt.
    • teveel geraffineerde suikers, kunstmatige kleur-geur en smaakstoffen, teveel aan eenzijdige voeding, teveel koolhydraten…

Mensen met HSP kunnen hier eerder en langer last van hebben. deze kunnen ook spanningen van andere overnemen, al dan niet bewust.
Deze spanningen en angsten kunnen dan worden gezien als ‘eigen’. Of als ‘onverklaarbaar’.

Mijn ervaring en persoonlijke oplossing.

Zo’n 20 jaar, sinds mijn 18e, heb ik mij gewijd aan zelf-onderzoek zodat ik rustig kan slapen. Zonder de symptomen en met rust in mijn lichaam.
Geen arts die duidelijkheid kon geven in mijn kindertijd en pubertijd. Ik had er fysiek en psychisch last van. En leg het maar eens uit aan leeftijdsgenoten op camp of logeerpartijen.

Het is mij gelukt om voor mijzelf antwoorden te vinden. Dit heb ik geleerd nadat ik gekeken heb naar mijn eigen leef-, gedrag- en denkpatronen, eetgewoonten en ademhaling alsook het energetisch lichaam. Dat laatste is pas iets waar ik enkele jaren terug verband mee kon leggen.

Die lange zoektocht is het waard geweest en ik hoop u zoveel jaren en moeite te kunnen besparen. Uiteindelijk weet ik welke factoren voor mij negatieve invloed heeft waardoor mijn zenuwstelsel overbelast raakt en waardoor de symptomen van RMD opkomen of toenemen. Ik ben van mening dat ieder vrij kan komen van de RMD symptomen en een goede en rustige nachtrust kan genieten.

De bekende labels:

  1. jactatio corporis: Men beweegt het lichaam heen en weer terwijl men op handen en knieën zit. Of men beweegt het bovenlichaam terwijl men rechtop zit.
  2. jactatio capitis: Dit gebeurt vaak terwijl men met het gezicht naar beneden ligt. Men tilt het hoofd of het hele boven lichaam op, om het vervolgens met kracht terug te laten vallen in het kussen of matras. Dit gebeurt herhaaldelijk. Het kan ook wanneer men rechtop zit. Men slaat dan herhaaldelijk met het hoofd tegen de muur of de achterkant van het bed.Body rocking en head banging kunnen worden gecombineerd.
  3. Hoofd rollen: Het hoofd wordt heen en weer gerold. Men ligt hierbij meestal op de rug. Bovengedeelte van het lichaam kan meewiegen.
  4. Bovenlichaam wiegen: Men ligt op de zij of rug en het bovenlichaam wiegt heen en weer. Eventueel ook het hoofd (combi hoofd rollen en wiegen)

Hoofd of bed wiegen, hoofdrollen,  hoofd bonken,   jactatio capitis,  jactatio corporis , Rhythmic Movement Disorder (or RMD

Hoe het kan aanvoelen in het lichaam:

  • Meer en meer energie-druk opbouw in het lichaam, alsof  je zelf een batterij bent dat al vol zit maar verder wordt opgeladen.
  • Het gevoel alsof er voltage door je lichaam gejaagd wordt.
  • Gevoel alsof er kleine mieren door je benen racen.
  • Tintelingen.
  • Alsof er een soort druk in het lichaam wordt opgebouwd dat er uit wil maar niet kan.
  • Grote spanningen die opgebouwd worden vanuit de buik doornaar de onderrug uitspreidend naar benen en armen, borstkas en vingers.
  • Het gevoel alsof er te weinig zuurstof aanwezig is in de ruimte, de lucht in de ruimte voelt onaangenaam en zuurstofarm
  • Veel onrust in het lichaam
  • De sterke en onbedwingbare drang om te bewegen.
slaapproblemen

Wat het lichaam mogelijk kalmeert

  • Vitamine B-100 complex
  • CBD/THC olie (Helpt tevens goed bij ook epilepsie en parkinson)  Diverse winkels en online.
  • Passiflora complex Forte. Te koop bij drogist, Kruidvat, Ethos, Holland & Barret
  • Dormeasan Nachtrust (hop) extra sterk. Te koop bij drogist, Kruidvat, Ethos, Holland & Barret
  • Drinken van thee met verse valeriaanwortel, hop en Citroenmelisse

Bij uitputting van geest en lichaam:

  • Tai Gingseng

Denk vooral aan goed en gezond eten.
Vermijd veel suikers & kunstmatige kleur, geur en smaakstoffen.
Zorg voor goede ventilatie en voldoende zuurstof. Beweeg veel (wandelen is prima!)

Stichting Mediwiet heeft ook informatie en antwoorden op diverse lichamelijk klachten.

De Canabis plant heeft sterk helende eigenschappen.

Wat kunt u zelf ondernemen

  • Goede voeding. Eet voldoende en regelmatig. Zorg ervoor dat je de nodige vitaminen en mineralen binnenkrijgt.
  • Als je last hebt van je nek, gebied tussen je schouders of onderrug:
    • Laat uw wervelkolom controleren door een specialist op mogelijke beknellingen of verschoven wervelschijven die zorgen voor druk op zenuwen.
  • Als je last hebt van veel vermoeidheid dat lang aanhoudt en daarbij moeilijk in slaap komt
    • Raadpleeg een arts voor mogelijk tekort aan melatonine aanmaak, of misschien tekort aan serotonine.
  • Een Acupuncturist kan je helpen je energie beter te laten doorstromen.   (Aarding/ afvloeien overtollige energie)
    Let wel; bij groot tekort aan energie zal eerst je voeding moeten worden aangepast. Ook hierbij kan een Acupuncturist helpen.
  • Eventuele voedingsuplementen voor versterken van je zenuwstelsel.  Vitamine B-100 complex.
  • Masseer je eigen voeten voordat je gaat slapen, Ga eens plat op de grond liggen, zorg voor frisse lucht (zuurstof)

Lieve ouders

Ik zie op veel Youtube filmpjes dat ouders graag hun kind willen troosten en daarom hun kind (stevig) vasthouden en zelf wiegen of schommelen.
Daarbij houden ouders hun kind stevig vast…… Doet u dat alstublieft niet op die manier als u merkt dat uw kind zich verzet of zich wil losmaken.
Het kind kan zijn/haar energie niet kwijt en contact met de grond is dan het beste.

Ik begrijp dat u uw kind wilt troosten  (en uzelf gerust wilt stellen) Maar dit vasthouden (vastklampen van uw kind) is een pijnlijke ervaring voor het kind zelf.
Het lichaam heeft al teveel aan energie of overprikkeling in het lichaam. En op deze manier geeft u het kind nóg meer prikkels en (ik spreek tevens uit ervaring) de energie kan niet weg. Het lichaam wil en moet vrij bewegen.
Het vastklampen van uw kind geeft het kind geen bewegingsvrijheid die het lichaam zoekt.

Maar natuurlijk, als het kind aangeeft graag bij u te zijn om te knuffelen of voor troost en graag vastgehouden wil worden….Vooral doen.
En uiteraard zorgt u ervoor dat het kind zichzelf niet schaadt.

Waarom die bewegingen?

  • het kan geeft comfort geven of een prettig gevoel
  • Het leidt af van pijn, irritatie, angsten en psychische onrust.
  • Omdat het lichaam energie kwijt wil maar dat niet anders kan
  • Omdat er onbalans is in het lichaam of energetisch of fysiek niveau

Uit mijn ervaring:
De bewegingen

  1. Het zorgt ervoor dat je dieper of meer gaat ademhalen en dus meer zuurstof toevoer in het bloed komt.  Met name naar de hersenen. Je wordt er rustig van
  2. Er wordt meer bloed naar de hersenen gebracht. droombeelden komen sneller op, je wordt doezelig.
  3. Er worden sneller stoffen aangemaakt zoals dopamine en melatonine.
  4. Zorgt voor ontspanning in de zenuwen (ontlading)
  5. Het lichaam wordt moe
  6. soms lijkt het alsof de gevoelszenuwbanen dan “gemasseerd” worden – ze komen tot rust.

Wat als de bewegingen niet worden gemaakt?

Als de persoon stil ligt dan stapelen zich grote spanningen op in het lichaam.
Deze spanningen bouwen zich zo hoog op dat er een onvermijdelijke “schok” in het lichaam komt.
Het blijft ook niet bij één keer, dit blijft zich herhalen.  Opbouw van spanning dat in het lichaam te voelen is en kan in sterkte toenemen.
Een soort zenuwpijn in armen, benen, rug. Dit zal per persoon wel anders ervaren worden. Maar het feit is wel dat het niet mogelijk is om stil te blijven liggen of zitten.

CONSULT

Telefonisch consult

Wilt u meer informatie, tips of consult.
Dan kunt u online een gesprek reserveren.
Of maak een afspraak voor een persoonlijk gesprek op locatie.

TIPS

  • Zorg voor frisse lucht in de ruimte waar je slaapt  (raam op een kier of open)
  • Zorg voor een aangename temperatuur, niet te koud, niet te warm
  • Zet WIFI en Bluetooth uit (werkelijk, het verstoort je slaap! Als je mobiel naast je ligt)
  • Eet gezond en niet te zwaar voor het slapen gaan.
    gezond = broccoli, ui, prei, paprika, wortel, bloemkool, zoete aardappel, pastinaak, aubergine, courgette, asperges,
    Banaan, mandarijn, avocado, diverse noten, zalm, makreel…
  • Haver werkt kalemerend op de zenewen.
  • Liever niet teveel aan zure en zoute voeding en koolhydraten (brood en pasta’s).
  • Drink voldoende water overdag
  • Drink kruidenthee inplaats van zwarte thee

Tips in geval dat je symtpomen aan voelt komen zoals onrust in je benen of tintelingen in je lichaam:

  • De Pushan Mudra werkt zeer kalmerend: Houd je duim tegen je middelvinger en ringvinger. Houdt dit zo een tijdje vast – ook als je in bed ligt.
  • Ga eventueel plat op de vloer liggen of ga op de grond zitten om te aarden.
  • Op en neer springen met blote voeten kan ook fijn zijn (denk aan touwtje springen).
  • Ademhaling:  Adem diep, rustig en langzaam in en uit. 4 tellen in – 4 tellen uit . Doe dit net zo lang tot je dromerig wordt.
  • Zorg voor frisse lucht.
  • Eet een (halve) banaan.
  • Weet je zeker dat je blaas leeg is? Ga voor de zekerheid naar de wc. Het kan zijn dat je later nog even moet plassen.

Kracht van CBD olie op Epilepsie

Kracht van CBD olie op parkinson