Slaapstoornis RMD

Deze pagina is toegewijd aan het onderwerp slaapstoornissen die sommige mensen ervaren. Deze stoornissen zijn bekend onder verschillende namen: Jactatio corporis – Jactatio capitis – wiegen – (hoofd)rollen. Voor die mensen is deze pagina opgezet om meer antwoorden te vinden, inzicht te geven over het onderwerp en ook te helpen een manier te vinden om van de symptomen af te komen.

Ik ben ervaringsdeskundige op het gebied van hoofd rollen/wiegen sinds mijn jonge kind-tijd.
Het ging niet vanzelf over.  Het zou kunnen zijn dat bij sommige kinderen dat wel zelf overgaat maar die heb ik niet gesproken of ontmoet.
Wel dat mensen liegen uit schaamte dat het voorbij is, maar dat het niet zo is in de praktijk. Er zijn volwassenen die deze bewegingen, zoals hoofdrollen / wiegen niet als probleem ervaren en zelfs prettig vinden. De eventuele partner is er dan ook mee bekend.

Mijn huisarts(en) en diverse “specialisten” vertelde dat het vanzelf zou overgaan. Maar ze wisten het simpelweg niet.
Dat artsen en kinder consultatiebureaus nog steeds volhouden dat dit vanzelf overgaat en dat ze er niets van af weten blijft mij verbazen. Dat vind ik zorgelijk.
Zeker gezien hoeveel mensen, voornamelijk kinderen, hier last van hebben.

Omdat ik persoonlijk wel veel hinder heb ondervonden- voornamelijk in mijn kindertijd – van deze stoornis (en mijn omgeving evenzo) ben ik op latere leeftijd (18) zelf intensief gaan uitzoeken.
Hoe ouder ik werd, hoe meer “controle” ik wel kon krijgen maar niet elke dag. Het probleem bleef aanwezig en zocht alternatieve pijnprikkels of bewegingen om de oorspronkelijke lasten te verlichten of te onderdrukken/vervangen.
Het hoofdrollen,wiegen en bonken kan leiden tot rug en nekklachten en slijtage. Dit is bij mij merkbaar.

Uiteindelijk heeft mijn intensieve onderzoek buiten de reguliere ‘zorg’ geresulteerd in de volledige verlossing van het probleem.
En ik help anderen graag mee om hetzelfde te bereiken. Of dit haalbaar is voor iedereen weet ik niet.

De oplossing voor mij betekent een andere levensstijl wat betreft eten en drinken.
Want mijn hooggevoeligheid blijft.

Ik kan voor u geen problemen oplossen. Het is een proces dat u zelf (of evt met uw kind) moet doorlopen.

Waarom ontstaat RMD?

In het heel kort:  Het is een verstoring van het fysieke en energetisch lichaam.
Er is te weinig Yin in verhouding met Yang. Dit zorgt voor een overbelasting van het lichaam. De zenuwen worden overbelast.
Yin moet worden versterkt.

Na ruim 20 jaar zelfonderzoek en dankzij welwillende ouders die mij feedback hebben gegeven kan ik het volgende stellen:

 

  • Er hoeft niet 1 specifieke oorzaak te zijn;
  • Een trigger kan zodanig simpel zijn zodat er overheen gekeken wordt;
  • De reguliere wetenschap, artsen,  en slaapcentra zijn hier niet goed bekend mee;
  • Specifieke gevoeligheid van de darmen m.b.t eten zoals:  Prei, verwerkte tomaten, kunstmatige kleur- en smaakstoffen;
  • Geboortetrauma kan een oorzaak zijn (moeilijke geboorte / te vroeg geboren);
  • Darmproblemen;
  • Overprikkeling   (veel denken, te fel licht  (beeldschermen en tv) , spanningen, stress en angsten);
  • Verzuring van het bloed door ongebalanceerde  voeding. (verzuring / oververhitting );
  • Alcohol en sulfiet;
  • Te weining zuurstofopname in het bloed. (Raadpleeg een arts hiervoor);
  • Onverwerkte trauma’s en of aanhoudende angsten;.
  • Zenuw beknelling in het lichaam / scheve wervel in nek of onderrug;
  • Geen goede doorstroming van energie (meridianen / polarisatie)  in het lichaam.

Mensen met HSP kunnen hier eerder en langer last van hebben. deze kunnen ook spanningen van andere overnemen, al dan niet bewust.
Deze spanningen en angsten kunnen dan worden gezien als ‘eigen’. Of als ‘onverklaarbaar’.

Aardmanneke is bezig met specialisten om een informatiepakket en Doe – Het – Zelf  pakket samen te stellen.
Het pakket is nog niet beschikbaar, het is in ontwikkeling.

Wat de medische wereld doet

  • https://www.ntvg.nl/artikelen/hoe-zijn-kinderen-met-een-stereotypie-zoals-hoofdbonzen-te-behandelen/volledig
  • https://www.sciencedirect.com/topics/medicine-and-dentistry/rhythmic-movement-disorder
  • https://www.kinderneurologie.eu/ziektebeelden/slaap/hoofdbonken.php
  • https://www.sleepline.com/rhythmic-movement-disorder/

Casus 3-jarig kind.

Weer goed slapen na ruim 3 jaar.

in februari nam een bezorgde moeder contact met mij op. Ze was radeloos.  Haar peuter van 3.5 jaar oud had last van RMD als sinds deze 10 maanden oud was.
Het consultatiebureau wilde niet verder onderzoeken en de huisarts gaf aan dat het wel vanzelf over zou gaan. Ondertussen had de moeder wel al enkele jaren slapeloze nachten.En het kind sliep al die tijd dus niet rustig. Via via kwam ze op de website van Aardmanneke terecht.

Na een telefoongesprek van ongeveer een half uur heeft ze met behulp van  praktische tips en uitleg oefeningen gedaan samen met haar kind.
Ook heeft ze het diëet van haar kind aangepast.  De dagen erop ging het zeer goed en sliep de peuter probleemloos.

Geen eczeem meer

Niet alleen het slapen ging beter. Het kind had ook al enige tijd eczeem op het hoofd. Dit is nu ook geheel verdwenen.

Aanpak: Voeding en een paar eenvoudige oefeningen.
Resultaat: een kind dat gewoon en goed kan slapen, en overdag weer de energie heeft.

Altijd fijn om een succesverhaal te lezen.

Maar de realiteit is ook dat sommige problemen minder snel op te lossen zijn.
Het kost even wat tijd om uit te filteren wat wel en niet “triggert”.

Het helpt om een dagboek bij te houden.

Mijn ervaring en persoonlijke oplossing.

Zo’n 20 jaar, sinds mijn 18e, heb ik mij gewijd aan zelf-onderzoek zodat ik rustig kan slapen. Zonder de symptomen en met rust in mijn lichaam.
Geen arts die duidelijkheid kon geven in mijn kindertijd en pubertijd. Ik had er fysiek en psychisch last van. En leg het maar eens uit aan leeftijdsgenoten op camp of logeerpartijen.

Het is mij gelukt om voor mijzelf antwoorden te vinden. Dit heb ik geleerd nadat ik gekeken heb naar mijn eigen leef-, gedrag- en denkpatronen, voeding en het energetisch lichaam.

Die lange zoektocht is het waard geweest.

De bekende labels:

  1. jactatio corporis: Men beweegt het lichaam heen en weer terwijl men op handen en knieën zit. Of men beweegt het bovenlichaam terwijl men rechtop zit.
  2. jactatio capitis: Dit gebeurt vaak terwijl men met het gezicht naar beneden ligt. Men tilt het hoofd of het hele boven lichaam op, om het vervolgens met kracht terug te laten vallen in het kussen of matras. Dit gebeurt herhaaldelijk. Het kan ook wanneer men rechtop zit. Men slaat dan herhaaldelijk met het hoofd tegen de muur of de achterkant van het bed.Body rocking en head banging kunnen worden gecombineerd.
  3. Hoofd rollen: Het hoofd wordt heen en weer gerold. Men ligt hierbij meestal op de rug. Bovengedeelte van het lichaam kan meewiegen.
  4. Bovenlichaam wiegen: Men ligt op de zij of rug en het bovenlichaam wiegt heen en weer. Eventueel ook het hoofd (combi hoofd rollen en wiegen)

Hoofd of bed wiegen, hoofdrollen,  hoofd bonken,   jactatio capitis,  jactatio corporis , Rhythmic Movement Disorder (or RMD

Beperk het eten van junkfood.

Pas je dieet aan, kies het eten dat bij je past!

Ga na of er langurige spanningen zijn in en om het huis

Lieve ouders

Ik zie op veel Youtube filmpjes dat ouders graag hun kind willen troosten en daarom hun kind (stevig) vasthouden en zelf wiegen of schommelen.
Daarbij houden ouders hun kind stevig vast…… Doet u dat alstublieft niet op die manier als u merkt dat uw kind zich verzet of zich wil losmaken.
Ik begrijp dat u uw kind wilt troosten  (en uzelf gerust wilt stellen) Maar dit vasthouden (vastklampen van uw kind) is een pijnlijke ervaring voor het kind zelf.
Het lichaam heeft al teveel aan overprikkeling het lichaam. En op deze manier geeft u het kind nóg meer prikkels en (ik spreek tevens uit ervaring) de energie kan niet weg. Het lichaam wil en moet vrij bewegen.    Laat het kind water drinken, evt springen of op de grond liggen/kruipen, dat kan verlichting geven.

Maar natuurlijk, als het kind aangeeft graag bij u te zijn om te knuffelen of voor troost en graag vastgehouden wil worden….Vooral doen!
En uiteraard zorgt u ervoor dat het kind zichzelf niet schaadt.

Zwanger en onrustige benen/voeten?

En lijkt nou echt niets te helpen?   Mijn vermoeden is dat de groei van het kind in de baarmoeder zodanig een druk uitoefent op uw organen en zenuwpunten dat u daarom deze last ervaart.

Is onderstaande herkenbaar?

  • In het midden bij de wervels van uw onderrug, daar zit een plek die extra gevoelig is.
  • U ervaart een tintelend / jeukend gevoel in uw benen en voeten dat lijkt te komen vanaf de onderrug of vanaf de bovenbenen.

Omdat de druk niet vermindert vanwege de zwangerschap heeft uw lichaam niet de kans om te “ontspannen”.
Na de zwangerschap gaat het, zoals ik begrepen heb van een moeder, wel over.

Er bestaan zwangerschapsmassages.
Let wel op met massages tijdens zwangerschap en raadpleeg altijd een arts. 

Waarom die bewegingen?

  • het kan geeft comfort geven of een prettig gevoel
  • Het leidt af van pijn, irritatie, angsten en psychische onrust.
  • Omdat het lichaam energie kwijt wil maar dat niet anders kan
  • Omdat er onbalans is in het lichaam.

Wat als de bewegingen niet worden gemaakt?

Spanningen bouwen op in het lichaam. De sensatie in het lichaam variëert per persoon. Over het algemeen is het zeer onprettig.
Er komt een onvermijdelijke “schok” doordat het lichaam zelf wil bewegen. Dit is zeer moeilijk tegen te houden en en doet pijn.
Het tegenhouden kan in het begin aanvoelen als golven van pijn. Na langere tijd zal de pijn aanhouden. Bewegen is de enige (tijdelijke) bevrijding ervan.
De pijn is een soort zenuwpijn in armen, benen, voeten en rug.

Omdat bewegen de negatieve sensatie afzwakt en daarvoor in de plaats komen fijne stofjes wie worden aanmaakt in de hersenen.
Het lichaam raakt uiteindelijk meer ontspannen en de zenuwen als het ware ‘verdoofd’.
Deze beloning zorgt ervoor dat het lichaam deze tijdelijke oplossing blijft doorvoeren. Soms echter, is de beweging niet meer voldoende waardoor
het heel lang kan duren voordat het lichaam kan ontspannen.

ALGEMENE TIPS voor iedereen nuttig:

  • Zorg voor frisse lucht in de ruimte waar je slaapt  (raam op een kier of open);
  • Houd je slaapkamer niet te warm;
  • beperk schermbeeldtijd (kijken op t.v. computerscherm, tablet, telefoon)
    • Blauw licht verstoort het slaapritme, het maakt de hersenen actief;
  • Zet WIFI en Bluetooth uit (werkelijk, het kan je slaapritme enorm verstoren!);
  • Zet je telefoon uit, leg het nooit direct naast je bed
    • Je telefoon zend regelmatig signalen uit om informatie uit te wisselen met zendmasten
      Deze frequentiegolven hebben invloed op je hersenen. Als je slaapt werken je hersenen op een andere frequentie.
      Dit kan dan worden verstoord waardoor je: slecht slaapt/ rond 03:00 of 05:00 wakker wordt;
  • Vermijd als het kan junkfood en snoepgoed met overtollige suikers, kleur- en smaakstoffen die chemisch geproduceerd zijn;
  • Matig met alcohol;
  • Drink voldoende water overdag.
  • Weet wat je eet. Ken je voeding – niet alle voeding is geschikt voor ieder type lichaam. Laat je adviseren.

Kracht van CBD olie op Epilepsie

Kracht van CBD olie op parkinson