Slaapstoornis RMD

Deze pagina is toegewijd aan het onderwerp slaapstoornissen die sommige mensen ervaren. Deze stoornissen zijn bekend onder verschillende namen: Jactatio corporis – Jactatio capitis – wiegen – (hoofd)rollen. Voor die mensen is deze pagina opgezet om meer antwoorden te vinden, inzicht te geven over het onderwerp en ook te helpen een manier te vinden om van de symptomen af te komen.

Ik ben ervaringsdeskundige op het gebied van hoofd rollen/wiegen sinds mijn jonge kind-tijd.
Het ging niet vanzelf over.  Het kan zijn dat bij sommige kindren dat wel zelf overgaat.
Ik heb die mensen (nog) niet gesproken of ontmoet.

Mijn huisarts(en) en diverse “specialisten” vertelde dat het vanzelf zou overgaan.
Dat artsen en kinder consultatiebureaus nog steeds volhouden dat dit vanzelf overgaat en dat ze er niets van af weten blijft mij verbazen.

Omdat ik persoonlijk zeer veel hinder heb ondervonden van deze stoornis en mij niemand kon helpen, ben ik dat intensief gaan uitzoeken.
En dat heeft uiteindelijk opgeleverd dat ik zelf volledig verlost ben van dit probleem. En ik help anderen graag mee om hetzelfde te bereiken. Of dit haalbaar is voor iedereen weet ik niet en kan ik op dit moment niet garanderen. Wel kan ik meelhelpen in de zoektocht en praktische tips, informatie, oefeningen en advies geven.

Op dit moment vraag ik géén vergoeding voor advies en ondersteuning m.b.t tot dit onderwerp
U hoeft dus geen zorgen te maken over onverwachte kosten of facturen van Aardmanneke!
Zodra ik op dit onderwerp vergoedingen wil ontvangen zal ik dat helder en duidelijk communiceren. Uw gegevens blijven privé en ik houd mij aan de richtlijnen en wetgeving van het AVG.

Wilt u een donatie doen?

Dat kan via Ideal

Maak Aardmanneke blij met een donatie.
Dat kan vanaf € 7,-  Dat is incl btw dat ik moet afdragen.

Ik gebruik de donatie voor om mensen te helpen die geen budget hebben voor advies/ ravenraad/ energiewerk van Aardmanneke.

De betaling gaat via het webwinkeltje van Aardmanneke in een nieuw venster.

Wat zijn volgens mij oorzaken?

Na ruim 20 jaar persoonlijk onderzoek en dankzij welwillende ouders die mij feedback gaven is de conclusie duidelijk:

Overprikkeling van het lichaam waarbij spanningen blijven opgeslagen in het lichaam en met name het zenuwstelsel.  Het lichaam weet niet (heeft niet geleerd) hoe deze kan ontspannen en de overtollige spanningen kan afvoeren. Dit is soms ook niet mogelijk als er sprake is van blijvende spanningen en verkeerde voeding of een vastzittend trauma.
De overprikkeling kan dus komen door zowel externe als interne factoren. Deze moeten worden opgespoord en aangepakt.

  • Overprikkeling door onrust in het lichaam en hoofd (veel denken) door spanningen, stress en angsten.
  • Verkeerde voeding. (verzuring/oververhitting)
  • Onverwerkte trauma
  • Zenuw beknelling in het lichaam / scheve wervel in nek of onderrug.
  • Geen goede doorstroming van energie in het lichaam. Het lichaam weet niet te onladen.

Mensen met HSP kunnen hier eerder en langer last van hebben. deze kunnen ook spanningen van andere overnemen, al dan niet bewust.
Deze spanningen en angsten kunnen dan worden gezien als ‘eigen’. Of als ‘onverklaarbaar’.

Casus 3-jarig kind.

Weer goed slapen na ruim 3 jaar.

in februari nam een bezorgde moeder contact met mij op. Ze was radeloos.  Haar peuter van 3.5 jaar oud had last van RMD als sinds deze 10 maanden oud was.
Het consultatiebureau wilde niet verder onderzoeken en de huisarts gaf aan dat het wel vanzelf over zou gaan. Ondertussen had de moeder wel al enkele jaren slapeloze nachten.En het kind sliep al die tijd dus niet rustig. Via via kwam ze op de website van Aardmanneke terecht.

Na een telefoongesprek van ongeveer een half uur heeft ze met behulp van  praktische tips en uitleg oefeningen gedaan samen met haar kind.
Ook heeft ze het diëet van haar kind aangepast.  De dagen erop ging het zeer goed en sliep de peuter probleemloos.

Geen eczeem meer

Niet alleen het slapen ging beter. Het kind had ook al enige tijd eczeem op het hoofd. Dit is nu ook geheel verdwenen.

Aanpak: Voeding en een paar eenvoudige oefeningen.
Resultaat: een kind dat gewoon en goed kan slapen, en overdag weer de energie heeft.

Mijn ervaring en persoonlijke oplossing.

Zo’n 20 jaar, sinds mijn 18e, heb ik mij gewijd aan zelf-onderzoek zodat ik rustig kan slapen. Zonder de symptomen en met rust in mijn lichaam.
Geen arts die duidelijkheid kon geven in mijn kindertijd en pubertijd. Ik had er fysiek en psychisch last van. En leg het maar eens uit aan leeftijdsgenoten op camp of logeerpartijen.

Het is mij gelukt om voor mijzelf antwoorden te vinden. Dit heb ik geleerd nadat ik gekeken heb naar mijn eigen leef-, gedrag- en denkpatronen, eetgewoonten en ademhaling alsook het energetisch lichaam. Dat laatste is pas iets waar ik enkele jaren terug verband mee kon leggen.

Die lange zoektocht is het waard geweest en ik hoop u zoveel jaren en moeite te kunnen besparen. Uiteindelijk weet ik welke factoren voor mij negatieve invloed heeft waardoor mijn zenuwstelsel overbelast raakt en waardoor de symptomen van RMD opkomen of toenemen. Ik ben van mening dat ieder vrij kan komen van de RMD symptomen en een goede en rustige nachtrust kan genieten.

De bekende labels:

  1. jactatio corporis: Men beweegt het lichaam heen en weer terwijl men op handen en knieën zit. Of men beweegt het bovenlichaam terwijl men rechtop zit.
  2. jactatio capitis: Dit gebeurt vaak terwijl men met het gezicht naar beneden ligt. Men tilt het hoofd of het hele boven lichaam op, om het vervolgens met kracht terug te laten vallen in het kussen of matras. Dit gebeurt herhaaldelijk. Het kan ook wanneer men rechtop zit. Men slaat dan herhaaldelijk met het hoofd tegen de muur of de achterkant van het bed.Body rocking en head banging kunnen worden gecombineerd.
  3. Hoofd rollen: Het hoofd wordt heen en weer gerold. Men ligt hierbij meestal op de rug. Bovengedeelte van het lichaam kan meewiegen.
  4. Bovenlichaam wiegen: Men ligt op de zij of rug en het bovenlichaam wiegt heen en weer. Eventueel ook het hoofd (combi hoofd rollen en wiegen)

Hoofd of bed wiegen, hoofdrollen,  hoofd bonken,   jactatio capitis,  jactatio corporis , Rhythmic Movement Disorder (or RMD

Beperk het eten van junkfood.

Pas je dieet aan, kies het eten dat bij je past!

Ga na of er langurige spanningen zijn in en om het huis

Lieve ouders

Ik zie op veel Youtube filmpjes dat ouders graag hun kind willen troosten en daarom hun kind (stevig) vasthouden en zelf wiegen of schommelen.
Daarbij houden ouders hun kind stevig vast…… Doet u dat alstublieft niet op die manier als u merkt dat uw kind zich verzet of zich wil losmaken.
Het kind kan zijn/haar energie niet kwijt en contact met de grond is dan het beste.

Ik begrijp dat u uw kind wilt troosten  (en uzelf gerust wilt stellen) Maar dit vasthouden (vastklampen van uw kind) is een pijnlijke ervaring voor het kind zelf.
Het lichaam heeft al teveel aan energie of overprikkeling in het lichaam. En op deze manier geeft u het kind nóg meer prikkels en (ik spreek tevens uit ervaring) de energie kan niet weg. Het lichaam wil en moet vrij bewegen.
Het vastklampen van uw kind geeft het kind geen bewegingsvrijheid die het lichaam zoekt.

Maar natuurlijk, als het kind aangeeft graag bij u te zijn om te knuffelen of voor troost en graag vastgehouden wil worden….Vooral doen.
En uiteraard zorgt u ervoor dat het kind zichzelf niet schaadt.

Zwanger en onrustige benen/voeten?

En lijkt nou echt niets te helpen?   Mijn vermoeden is dat de groei van het kind in de baarmoeder zodanig een druk uitoefent op uw organen en zenuwpunten dat u daarom deze last ervaart.

Is onderstaande herkenbaar?

  • In het midden bij de wervels van uw onderrug, daar zit een plek die extra gevoelig is.
  • U ervaart een tintelend / jeukend gevoel in uw benen en voeten dat lijkt te komen vanaf de onderrug of vanaf de bovenbenen.

Omdat de druk niet vermindert vanwege de zwangerschap heeft uw lichaam niet de kans om te “ontspannen”.
Na de zwangerschap gaat het, zoals ik begrepen heb van een moeder, wel over.

Er bestaan zwangerschapsmassages.
Let wel op met massages tijdens zwangerschap en raadpleeg altijd een arts. 

Waarom die bewegingen?

  • het kan geeft comfort geven of een prettig gevoel
  • Het leidt af van pijn, irritatie, angsten en psychische onrust.
  • Omdat het lichaam energie kwijt wil maar dat niet anders kan
  • Omdat er onbalans is in het lichaam of energetisch of fysiek niveau

Uit mijn ervaring:
De bewegingen

  1. Het zorgt ervoor dat je dieper of meer gaat ademhalen en dus meer zuurstof toevoer in het bloed komt.  Met name naar de hersenen. Je wordt er rustig van
  2. Er wordt meer bloed naar de hersenen gebracht. droombeelden komen sneller op, je wordt doezelig.
  3. Er worden sneller stoffen aangemaakt zoals dopamine en melatonine.
  4. Zorgt voor ontspanning in de zenuwen (ontlading)
  5. Het lichaam wordt moe
  6. soms lijkt het alsof de gevoelszenuwbanen dan “gemasseerd” worden – ze komen tot rust.

Wat als de bewegingen niet worden gemaakt?

Als de persoon stil ligt dan stapelen zich grote spanningen op in het lichaam.
Deze spanningen bouwen zich zo hoog op dat er een onvermijdelijke “schok” in het lichaam komt.
Het blijft ook niet bij één keer, dit blijft zich herhalen.  Opbouw van spanning dat in het lichaam te voelen is en kan in sterkte toenemen.
Een soort zenuwpijn in armen, benen, rug. Dit zal per persoon wel anders ervaren worden. Maar het feit is wel dat het niet mogelijk is om stil te blijven liggen of zitten.

ALGEMENE GEZONDHEID TIPS

  • Zorg voor frisse lucht in de ruimte waar je slaapt  (raam op een kier of open)
  • Zorg voor een aangename temperatuur, niet te koud, niet te warm
  • Zet WIFI en Bluetooth uit (werkelijk, het kan je slaap daadwerkelijk verstoren)
  • Eet gezond en niet te zwaar voor het slapen gaan.
    gezond = broccoli, ui, prei, paprika, wortel, bloemkool, zoete aardappel, pastinaak, aubergine, courgette, asperges,
    Banaan, mandarijn, avocado, diverse noten, zalm, makreel…
  • Haver werkt kalemerend op de zenuwen.
  • Liever niet teveel aan zure en zoute voeding en koolhydraten (brood en pasta’s, kip..).
  • Drink voldoende water overdag

Tips in geval dat je symtpomen aan voelt komen zoals onrust in je benen of tintelingen in je lichaam:

  • De Pushan Mudra werkt zeer kalmerend: Houd je duim tegen je middelvinger en ringvinger. Houdt dit zo een tijdje vast – ook als je in bed ligt.
  • Ga eventueel plat op de vloer liggen of ga op de grond zitten om te aarden.
  • Op en neer springen met blote voeten kan ook fijn zijn (denk aan touwtje springen).
  • Ademhaling:  Adem diep, rustig en langzaam in en uit. 4 tellen in – 4 tellen uit . Doe dit net zo lang tot je dromerig wordt.
  • Zorg voor frisse lucht.
  • Weet je zeker dat je blaas leeg is? Ga voor de zekerheid naar de wc. Het kan zijn dat je later nog even moet plassen.

Noodgreep

  • Probeer eens (1 of een halve) paracetamol (alleen als u een volwassene bent)

Kracht van CBD olie op Epilepsie

Kracht van CBD olie op parkinson